maanantai 3. joulukuuta 2012

Volkswagen Polon huoltoa

The car.

Tänään meille tuli halliin vuoden -97 Volkswagen Polo Classic, jossa oli ongelmina huono käynti, noussut kulutus ja lämpöjen nouseminen vain 70 asteeseen. Joten, aloittelimme laittamalla auton kiinni testeriin ja lukemalla vikakoodit.

Testipistoke löytyi pienemmän "hanskalokeron" takaa kuljettajan etuvasemmalta.
Jo ennen varsinaisen testin alkamista huomasimme, että moottoritilasta kuuluu kummallinen nakutus. Tutkimme asiaa ja havaitsimme, että ruiskussa kiinni oleva tyhjäkäyntisäädin piti nakuttavaa ääntä, jolle saimme myös vikakoodin myöhemmin. Aloimme siis selvittelemään asiaa hieman tarkemmin irroittamalla ruiskun osat.

Ruisku vielä paikallaan.

Ruisku irrallaan.
Irroitettuamme ruiskun ja siinä kiinni olleen tyhjäkäyntisäätimen lähdimme tutkimaan lämpöongelmaa samalla kun uusi osa lähti tilaukseen.

Nuolen osoittaman jäähdytysputken takaa löytyy termostaatti.
Hetken asiaa pohdittuamme päätimme aloittaa tutkimalla termostaattia. Päästyämme kosketuksiin termostaatin kanssa totesimme, että emme tiedä sen toimivuudesta mitään ennen kuin saamme auton nosturille. Joita ei ole vapaana. Joten työmaa jatkuu siltä saralta huomenna. Saimme kuitenkin tyhjäkäyntisäätimen tässä vaiheessa, joten aloimme asentamaan sitä.

Ruiskun asennusta takaisin paikalleen.
Osan vaihdon jälkeen auto ei pitänyt enään nakuttavaa ääntä, joten totesimme korjauksen olevan todennäköisesti onnistunut! Asiaan toki saadaan varmuus vasta koeajon jälkeen, joka toteutetaan heti kun lämpötilaongelma on hoidossa. Eli toivottavasti huomenna.

Vielä lopuksi kun tutkimme autoa enemmän, huomasimme kuskin penkin eteen- ja taaksepäin säädön olevan rikki. Tutkimme asiaa ja totesimme työn olevan suuri mutta ei akuutti, joten perehdymme asiaan enemmän huomenna, jos aikaa jää. Auto kun siis oikeasti olisi tarkoitus olla huomenna ajossa!

Työtä riittää!