maanantai 10. syyskuuta 2012

Tärkeää tietoa autokorjaamon vastuista ja oikeuksista

Työn laatu ja korjauksen tulos

- Työ tulee tehdä aina ammattitaitoisesti ja huolella.
- Korjaamon pitää ymmärtää rajansa ja ottaa vastaan vain sellaisia töitä, joihin sillä on riittävästi valmiuksia ja ammatitaitoa.
- Korjaamon tulee ilmoittaa selkeästi erikoispätevyyksistään ja valtuuksistaan.
- Korjaamon tulee kieltäytyä asiakkaan tuomista varaosista, mikäli ne ovat virheellisiä tai korjaustarkoitukseen soveltumattomia.
- Korjaamon pitää pyrkiä mahdollisuuksien mukaan asiakkaalle edulliseen ja nopeaan ratkaisuun.
- Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle aina, jos korjaus tulee maksamaan asiakkaalle huomattavasti enemmän kuin mitä asiakas olisi voinut odottaa / on annettu odottaa.

Työmääräys

- Työmääräys tehdään kirjallisesti ja siitä annetaan annetaan yksi kappale asiakkaalle ja toinen (allekirjoitettu) jää korjaamolle.
- Jos kysymyksessä on vähäinen korjaustyö, voidaan työtilaus tehdä suullisesti, joskin aina tulisi pyrkiä silti tekemään kirjallinenkin työmääräys.

Vastuu autoverosta

- Jos ajoneuvoon vaihdetaan korjauksessa niin paljon osia, että ajoneuvo joudutaan tämän jälkeen verottamaan uudelleen, tulee korjaamon ilmoittaa ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle ennen korjaustöiden aloittamista tai jatkamista.

Työtilauksen muuttaminen ja lisätyöt

- Jos korjausta tehtäessä ilmenee tarvetta tehdä alkuperäiseen työmääräykseen kuulumattomia lisätöitä, tulee korjaamon saada niihin asiakkaalta erikseen lupa.

Hintatiedot

- Korjaamon hinnoitteluperusteiden tulee olla nähtävissä korjaamon asiakastiloissa.
- Korjaamo ei saa ylittää antamaansa hinta-arviota (mahdolliset lisätyöt mukaanlukien) enemmällä kuin 15 prosentilla, ja tällöinkinenintään 168.19 eurolla, ellei toisin ole määritelty.


Maksuehdot

- Asiakas maksaa työn käteisellä työn luovutuksen yhteydessä, ellei toisin ole sovittu työmääräystä tehtäessä.
- Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta valmista työtä, ellei korjauslaskua makseta luovutuksen yhteydessä.

Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset

- Ellei toisin olla määritelty, vakuutusyhtiön laskuun tehtävissä korjauksissa työmääräys laaditaan aina korjaamon ja asiakkaan välillä.

Toimitusaika

- Työ tulee tehdään sovitussa ajassa. Jos näyttää siltä, ettei työtä saada valmiiksi ilmoitettuun aikaan mennessä, tulee korjaamon ilmoittaa viivytyksestä mahdollisimman nopeasti ja sopia uudesta toimitusajasta.

Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen

- Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon ollessa auki.

Säilytysmaksu

- Korjaamolla on oikeus periä säilytysmaksua, ellei asiakas nouda autoa neljän vuorokauden kuluessa siitä ajankohdasta, kun sopimuksen mukaan se on ollut valmis luovutettavaksi.

Takuu

- Ellei työmääräyksessä muuta sovita, tulee korjaamon antaa työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä kuusi kuukautta tai 15 000 km.

Takuuseen kuulumattomat virheet

- Korjaamo poistaa takuuseen kuulumattomat tai takuuajan päättymisen jälkeen ilmenneet virheet huolletusta ajoneuvosta veloituksetta.

Virheilmoitus ja virheen korjaaminen

- Asiakkaan tuleen ilmottaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä mahdollisimman pian ja vaatia virheen oikaisua heti, kun se on mahdollista.

- Asiakkaalla on oikeus vahingonkorvaukseen virheen tai viivästyksen johdosta.

- Jos työ ei valmistu työtilauksessä määriteltyyn (tai myöhemminkään sovituun) aikaan mennessä tai jos työ on tehty virheellisesti, tulee korjaamon korvata asiakkaalle viivästyksestä tai virheestä aiheutunut välitön vahinko.