Sylinterin hoonausjälki
Sylinterin hoonauksen funktio on levittää öljy tasaisemmin sylinterin seinämiin.
 |
Kampiakseli Kampiakselin
tarkoitus on muuttaa kiertokangen voima pyörimisvoimaksi ja kehittää
siten vääntömomentti. Kampiakselit valetaan, taotaan tai harvinaisissa tapauksissa sorvataan
pallografiittivaluraudasta tai nuorrutusteräksestä. |

Vauhtipyörä
Vauhtipyörä varastoi energiaa työtahdin aikana, jolloin moottorin jouheva liike on mahdollinen. Mitä painavampi vauhtipyörä on, sitä enemmän energiaa siihen saadaan varastoitua, mutta samalla kierrosherkkyys kärsii. Lisäksi vauhtipyörän ulkokehällä oleva hammastus mahdollistaa starttimoottorin toiminnan.
Kiertokanki
Kiertokanki yhdistää männän kampiakseliin. Kiertokanki on useimmiten valmistettu takomalla nuorrutusteräksestä.
Mäntä
Männän tehtävä on välittää ilma/polttoaineseoksen palaessa syntyvä voima kampiakselille.
Männänrenkaat
Männänrenkaiden tarkoitus on tiivistää sylinterin palamistila erikseen kampikammiosta ja edistää lämmön johtumista männästä
sylinterin seiniin. Männänrenkaisiin luetaan myös öljyrengas, jonka tarkoitus on levittää öljy sylinterin seinämiin ja samalla kaapia ylimääräinen öljy pois, jotta jäljelle jää vain männän voitelun kannalta välttämätön öljykalvo.
Männäntappi
Männäntapin tarkoitus on pitää mäntä kiinni kiertokangessa, aiheuttaen mahdollisimman
vähän ylimääräistä kitkaa
Kampiakselin laakeri
Kampiakselin laakerit tukevat ja ohjaavat akselia, sekä muuttavat sylinterien paloreaktiot pyörintäenergiaksi.
Öljynsuodattimen jalka
Öljynsuodattimen jalka pitää öljynsuodattimen paikoillaan.
Sylinterikansi
Sylinterikansi tiivistää sylinterin yläpään. Siihen asennetaan yleensä sytytystulpat (bensiinimoottoreissa), venttiilit, ruiskut (dieseleissä, myös osassa uusissa bensiineissä) ja nokka-akselit (kannen päällä olevilla nokka-akseleilla varustetuissa moottoreissa).
Venttiili
Venttiilin tarkoitus on avata ja sulkea tiiviisti imu- ja pakokanavia.
Venttiilijousi
Venttiilijousen tarkoitus on sulkea venttiili. Yleensä venttiilijouset suunnitellaan niin, että venttiilit sulkeutuisivat mahdollisimman nopeasti, mutta silti niin, että ne eivät rasittaisi nokka-akselia.
Venttiilin istukka
Venttiilin istukan on kovempaa
materiaalia kuin sylinterin kansi. Istukan tarkoitus on vähentää venttiilien liikkeestä kanteen kohdistuvaa voimaa, jolloin kansi kestää pidempään.
Venttiilin lukkokiila
Lukkokiilan tarkoitus on pitää koko venttiilikoneisto koossa.
Venttiilin ohjurikumi
Venttiilin ohjurikumin tehtävä on huolehtia, että venttiili liikkuu oikeassa asennossa.
Venttiilin painikuppi
Kupin tarkoitus on olla pisteenä, johon nokka-akselin kulmat osuvat, aiheuttaen
venttiilin avautumista ja sulkeutumista. Painikupeilla voidaan muuttaa myös venttiilien välyksiä.
Nokka-akseli
Nokka-akselin tarkoitus on painaa venttiilin paininkuppia, tuottaen tarvittava voima venttiilien avautumiseen. Nokka-akselia ja/tai sen asentoa säätämällä myös voidaan myös muuttaa venttiilien ajoitusta.
Mikrometri + sen kalibrointi
Mikrometri tulee kalibroida ennen jokaista mittausta. Musta pala välissä on kalibrointipala, jolla saadaan selville mikrometrin mittausvirhe.
Kampiakselin soikeuden mittaus mikrometrillä
Kampiakseli tulee mitata tarvittaessa soikeaksi kulumisen takia. Jos kampiakseli on kulunut soikeaksi, tulee se vaihtaa uuteen tai koneistaa pyöreäksi.
Sylinterin halkaisian mittaus työntömitalla
Sylinteri mitataan usein sen takia, että osattaisiin asentaa mäntään riittävän suuri männänrengas tai tarvittaessa vaihtaa myös isompi mäntä, jotta palotila pysyisi tiiviinä. Jotkut myös virittävät autojaan nostamalla iskutilavuutta. |