maanantai 10. syyskuuta 2012

Ohjauksen osia

Ohjausakselin (oikealla) tehtävä on liikuttaa raidetankoja ja niiden kautta pyöriä.
Ohjauspylvään putken tarkoitus on liikuttaa ohjausvaihdetta.
Ohjauspylvään asennon säätövivulla voi säätää ohjauspyörän asennon kuljettajalle sopivaksi.

Kokoonpainuvan akselin ja ristinivelliitännän tarkoitus on painua kasaan ja joustaa kolarissa ja estää vahingon tapahtumista kuljettajalle. Vielä 70-luvulla kun autoissa oli kiinteä ohjausakseli, saattoi se seivästää kuljettajan onnettomuuden sattuessa, aiheuttaen jopa usein kuoleman.
Ohjauspylvään joustoliitoksen tarkoitus on kolarissa joustaa ja vähentää kuljettajan loukkaantumisvaaraa.
Ohjausvaihde on oleellinen osa ohjausta, sillä ilman sitä ohjausliike ohjauspyörältä ei välity pyörille.
Raidetangon tarkoitus on välittää ohjausliikettä pyörille.
Raidetangon pää pitää raidetangon kiinni pyörässä. Yleensä tämä on myös yksi ohjauksen heikoista lenkeistä, joita vaihdetaan huoltamoilla useasti.

 
Ackermanin ihannevierinnällä tarkoitetaan vierintää kaarretilanteessa, jolloin kaarteesta katsottuna ulompi pyörä kääntyy vähemmän, jolloin kitka ei ole yhtä suuri kuin jos pyörät kääntyisivät yhtä paljon. (kuvan lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto)

Auraus tarkoittaa, että pyörien etuosat suunnataan kohti akselin keskikohtaa, kun taas haritus on tämän vastakohta.

Camper tarkoittaa, että pyörien yläosia suunnataan joko ulospäin (positiivinen) tai sisäänpäin (negatiivinen) auton akselin keskikohtaan nähden.

Caster tarkoittaa joustintuen/olka-akselin etukallistumaa.