torstai 3. lokakuuta 2013

Seat Ibiza ja moottorin häiriövalo

Eilen saimme duuniksemme Eelin ja Piken kanssa selvittää, miksi asiakkaan maakaasulla Seat Ibizassa paloi moottorin häiriövalo. Aloitimme hommat hakemalla naapurihallista testerin.
Kyseessä oleva auto
Testeri antoi vikakoodin katalysaattorin vajaatoiminnalle, joten lähdimme tutkimaan asiaa.Ensin lämmitimme auton ja testasimme siitä pakokaasutesterillä erilaisia arvoja. Mittaukset viittasivat alkuun katalysaattorin rikkoutumiseen, mutta hieman suuremman lämmittelyn jälkeen totesimme, että koholla olleet arvot tasottuivat, eikä tästä testistä siis voinut vielä päätellä paljoa.
Jatkoimme asian tutkimista nostamalla auton nosturilla ja mittasimme laserlämpömittarilla katalysaattorin lämpöjä. Tämän jälkeen näytti siltä, että vika olisi katalysaattorissa. Päätimme kuitenkin vielä testata oskiloskoopilla katalysaattorin jälkeisiä lamndan antamia lukemia ihan varmuuden vuoksi.

Lamnda-anturin liitos valmiina mittaukseen. Kuvassa näkyvät kuparilangan pätkät antoivat oskiloskoopille mittauspaikan.
Oskiloskooppi näytti jotain ihan muuta kuin mitä sen olis pitänyt, joten päättelimme lopulta vian olevan lamndassa. Tämän jälkeen kävimme hakemassa uuden lamnda-anturin Lempäälästä ja vaihdoimme sen. Sitten nollasimme vikakoodit ja ta-dah! Vikakoodi poistui ja auto toimi niinkuin sen pitäisikin. Lopuksi vielä kiinnitimme pohjapanssarit paikalleen ja jätimme auton valmiiksi odottamaan asiakkaan saapumista.