keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Moottorinohjauksen teoriaa

- Bensamoottori tarvitsee toimiakseen kolme asiaa: Riittävän suuren puristuspaineen, kipinän ja sopivan polttoaineen ja ilman seoksen.
- Dieselmoottori tarvitsee toimiakseen myös riittävän suuren puristuspaineen ja sopivan seoksen, mutta kipinän sijaan diesel tarvitsee käynnistyäkseen sopivan lämpötilan

- Moottorinohjauksen signaalien kulku toimii yleensä niin, että ensin jokin tunnistin lähettää signaalia ohjainlaitteelle moottorista, jonka jälkeen ohjainlaite lähettää signaalin käyttölaitteelle sen mukaan. Tämän jälkeen käyttölaite (vaikkapa polttoaineruisku) toimii ohjainlaitteen antamien käskyjen mukaan, jolloin moottori käy hyvin. Tämä kierto on koko ajan käynnissä

- Moottorinohjauksen tehtävä on hallita mm. Moottorin käyntiä, moottorin seoksen muodostusta, sytytyksen ajankohtaa, kylmäkäynnistyksen hallinnointi ja usein myös vikojen diagnosointi ja tallennus

- Moottorinohjausjärjestelmä tekee jatkuvaa itsetestausta, jotta auton viat huomattaisiin mahdollisimman pian vian ilmaantumisen jälkeen.

- Jotta moottori toimisi parhaiten, täytyy moottorin ohjainlaitteen tietää ainakin moottorin sisään imettävän ilman massa, kaasupolkimen asennon, kampiakselin asema-anturin lähettämän asentotiedon, nokka-akselin asentotiedon sekä nakutus- ja lambdatunnistimen signaalit. Lisäksi autossa on usein pakoputkessa katalysaattorin jälkeen on toinen lambdatunnistin, joka mittaa katalysaattorin toimintaa.

- Yksinkertaisesti sanottuna: Ilmamassamittari toimii niin, että mittarissa on eräänlainen lämmitysvastus, jonka ohi menee jatkuvasti ilmaa. Tästä vastus jatkuvasti viilenee, jolloin mittari saa tiedon siitä. Tällöin mittari lämmittää vastusta lisää antamalla vastukselle enemmän virtaa. Tästä lähetetyn virran määrästä sekä mittarin sisässä oleva ulkolämpötilan mittarin avulla ilmamassamittari laskee ilmamassan.

- Kampiakselin asentotunnistin mittaa kierrosluvun sekä optimoi sytytyshetkeä, suihkutushetkeä ja suihkutuksen kestoa.
- Nokka-akselin Hall-anturi synkronoi suihkutushetken ja sytytyshetken kaasunvaihtotyöhön

- Nakutustunnistin mittaa sylinterien tärinät ja optimoi sytyshetken
- Lambdatunnistin säätää polttoaineseosta sekä mittaa auton päästöjä


Moottorin käyttölaitteet

- Kaasuläpän säädinosa määrittää, miten paljon moottori saa ilmaa.

- Suihkutusventtiili suihkuttaa ilman sekaan polttoaineen, pyrkien 1 : 14.7 suhteeseen polttoaineen ja ilman välillä. Suihkutusventtiili ja kaasuläppä tekevät yhteistyötä tätä säädettäessä.

-Sytytyspuolan ja sytytystulpat huolehtivat, että sylinterissä oleva kipinä on tarpeeksi vahva sytyttämään polttoaineen ja ilman seoksen.

- Mitä korkeampi kierrosluku on, sitä aiempi sytytyshetki on.