keskiviikko 14. elokuuta 2013

Projekti Manta A, osa 1: Esittely ja ensimmäiset askeleet

Tästä lähdetään! Huomaa auton alle muodostuneet nestetahrat.
Alright, eli tästä lähtee käyntiin kesän alussa hankittu A-Manta projekti! Tarkoituksena on tehdä autosta katukäyttöön sopiva, joka ei kaihda myöskään urheilullisempaa ajo.

Taustoja voisin kertoa sen verran, että auto päätyi mulle pitkällisen haaveilun tuloksena ja lievän "koijauksen" jälkeen. Auton lupailtiin olevan erittäin hyvässä kunnossa, pomminvarma ("Tällä voi lähteä vaikka Lappiin" t. auton myyjä) ja verraten halpakin vielä. No, kuinka kävikään: Auto on osoittautunut aikalailla täydeksi pommiksi. Auto on vaatinut jo nyt yhtä paljon huoltoa kuin yksikään aikaisemmista autoistani, ja Manta on siis ollut omistuksessani nyt aikalailla kaksi kuukautta. Mutta turha sitä on jäädä murehtimaan, tämä tarkoittaa vain vähän useampia työtunteja auton parissa.

Tällä hetkellä auton tilanne on tämä:

- Tekniikkana toimii 1.9S moottori, johon on yhdistetty joku 4-vaihteinen loota Opelin oma vaihdelaatikko. Moottori vuotaa öljyä törkeitä määriä ja ei oikein ota kierroksia.
- Sisusta on nähnyt parhaat päivänsä, varsinkin kattoverhoilu. Myös lattiat ovat olleet läpimärkiä useampaan otteeseen autolla liikenteeseen lähdettäessä ja autossa haisee vahvasti homeelle.
- Kaikki auton sähköt ovat jonkun aloittelevan sähkömiehen nopeasti kasaan väsäämiä. Useat liitokset ovat täysin paljaana ja vetävät siksi maihin vähän mistä tykkäävät ja mm. vilkku oikealle kytkee päälle myös tuulilasin pesurin.
- Kori on täynnä kolhuja ja ruostetta, eikä maalipintakaan taida ihan viime vuosilta.
- Kesän puolessa välissä auto myös varastettiin, joka käytännössä lisäsi jokaiseen noista jo luetelluista töistä muutaman tunnin lisää töitä.

Sitten niitä suunnitelmia:
- Auton kori pitää uudelleenmaalata (musta konepelti + vanteet, muuten oranssi.), ja samalla hieman muokata keulaa mieleisempään suuntaan esim. jonkin asteen splitterillä tai etulipalla. Myös yleinen siistiminen ylimääräisten merkkien poistolla ja ehkä jopa lukkojen sähköistämisellä olisi kiva bonus, jos jossain vaiheessa kerkeää alkaa väsäämään.
- Tekniikaksi pitäisi saada joku vähän tuoreempi ruiskutekniikka (esim. Omega A 2.0 8 vent. on käynyt mielessä), johon olisi hyvä yhdistää hieman useammalla vaihteella varustettu loota. Myös lukkoperä olisi varsin miellyttävä. Lisäksi jossain vaiheessa (ehkä ensi vuoden talvella?) olisi tarkoitus remmiahtaa moottori, mutta tätä katsotaan sitten myöhemmin budjetin salliessa.
- Sisusta olisi tarkoitus verhoilla vastaamaan tulevaa ulkokuorta eli käytännössä uudelleenverhoilla.
- Sähköt uusiksi. Kaikki. Tänään viimeksi osa johdoista kärähti kun autossa oli virrat päällä.
- Lisäksi alusta pitäisi päivittää vastaamaan tulevaa tehoreserviä, eli uusia jousituksen osia ja varmasti jarrupäivitystäkin on tulossa, kunhan jälleen rahat vain riittävät.

Oviverhoilua purettuna oven sisällä olevien lasinsirujen takia.
Lisäksi oviverhoilu oli saanut osansa varkaiden grafittitaiteesta, joten
se pitää kuitenkin uudelleenverhoilla

Peräkontti tyhjennettynä roinasta ja verhoilusta.

Takavalot ja takapuskuri irti.

Sinisen liitoksen läpi menevä johto poltti tänään eristeet ympäriltään.

Varkaat olivat onnistuneet irroittamaan konepellin tukipilarit itse konepellistä, joten
nekin täytyy nyt hitsata uudelleen kiinni.

Hommaahan Mantassa riittää vielä vaikka kuinka paljon, joten aiheesta tullaan vielä useasti blogaamaan täälläkin. Lisäksi pidän eräänlaista projektipäiväkirjaa Opel Club Finlandin sivuilla, joten jos aihe kiinnostaa enemmän niin sieltä asiasta löytyy paljon enemmän tekstiä ja keskustelua. Saa käydä katsomassa: http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=235014&sid=bd90a1ff06c9ee59a5ac41aae51078b7, myös vinkkejä otetaan vastaan samassa osoitteessa! Lisäksi sivuilta löytyy myös usein viimeisin tieto siitä, mitä osia on hakusessa. Eli jos esimerkiksi satutte omistamaan ylimääräisiä Mantaan sopivia tiivisteitä, käykää katsomassa sieltä olisiko minulla tarvetta niille!