tiistai 20. marraskuuta 2012

Lisäpitkien asennusta

Viime viikon tiistaina olimme hallissa harjoittelemassa sähkötekniikkaa ja osallemme sattui "lisäpitkien" asennus Volkswagen Passattiin. Aloitimme tekemällä kytkentäkaavion porukalla, jotta tiedämme mitä olemme tekemässä.


+ tarkoittaa että virta "ryöstetään" pitkien plusjohdosta.

Seuraavaksi aloimme ottamaan Passatin eturitilää irti, jotta saamme vietyä johdot valoille.




Releen kytkemistä: Tehtävä ei ollut ihan simppeleimmästä päästä, joten porukalla hetken pohdimme, miten johdot oikeastaan menevät.



Kun johdot lopulta olivat releen oikeissa pinneissä, aloimme asentamaan itse valoja niiden kiinnikkeille auton nokalle.



Tämän jälkeen suuntasimme valot auton omien pitkien kanssa samalle tasolle tarkistuslaitteen avulla. Myös kytkentämme onnistui hyvin, nyt valot palavat valokytkimen ollessa "päällä" asennossa. Lainsäädäntö sanoo, että lisävalot eivät saa olla liian tehokkaat ja niiden pitää olla symmetrisesti asennettu. Liian tehokkailla valoilla tarkoitetaan sitä, että niiden yhteenlaskettu referenssiluku on maksimissaan 100, josta 50 on lähes poikkeuksetta auton omat kaukovalot. Meidän lisävalot olivat referenssiluvultaan 20 kappale, joten valojen yhteenlaskettu referenssiluku oli 90, eli hyvin lain salliman rajan sisällä!




Tulihan siittä valmista, muutama tunti siinä vierähti, mutta lopulta ne toimivat juuri niinkuin niiden pitikin!