tiistai 27. marraskuuta 2012

Ford Focuksen katsastustarkastus

Teimme viime viikolla täydellisen katsastustarkastuksen Ford Focus sedaniin vuodelta 2000.
Aloitimme tulostamalla tarkastuslomakkeet ja lukemalla ohjeistuksen.
Sisemmät ja ulommat raidetangon päät vaihdettiin katsastusta varten







Uusi raidetangon sisäpää+varsi
Tällä erikoistyökalulla sisäpään irroitus oli erittäin helppoa!
Uusi raidetanko kaikkine osineen paikallaan
Koska vaihdoimme ohjauksen osia, täytyi autolle tehdä myös nelipyöräsuuntaus
Tukirakenteiden tutkimista ruosteen yms. varalle
Kuva mittauslaitteen ruudusta ennen mittauksen aloitusta
Ohjauksen täytyy olla suorassa, jotta pyörät voidaan suunnata onnistuneesti. Eli ohjauspyörän lukitseminen on välttämätöntä
Viimeisenä suoritimme savutusmittauksen, kyseessä siis oli diesel auto.
Tämä anturi antaa tiedon moottorin kierrosluvuista mittauslaitteelle.


Kone on lämmin, joten testi voidaan aloittaa. Testaus toteutetaan siis painamalla kaasu pohjaan muutamaksi sekunniksi, joten kone joutuu todella suurelle rasitukselle. Tästä syystä on tärkeää, että moottori on lämmin.
Aina pitää muistaa asentaa pakoputken kohdalle myös jonkinlainen imuri, jotta halli ei täyttyisi myrkyllisistä kaasuista.
Ta-daa!
Testien jälkeen suoritetulla koeajolla todettiin auton olevan vallan mainiossa iskussa, ja kuuleman mukaan katsastuskonttorillakin oltiin tyytyväisiä! Aina tulee muistaa tarkastaa myös pienimmätkin asiat tarkastuslomakkeessa, vaikka asia aluksi ehkä ei niin tärkeältä vaikuttaisikaan!