perjantai 31. elokuuta 2012

Tietoa jarruista

Jarrunestesäiliö

Jarrunestesäiliön tarkoitus on säilyttää jarrunestettä, jota ilman jarrujärjestelmä ei toimisi.







Jarruputket ja jarruletkut


Sekä jarruletkut että jarruputket ovat jarrunesteen ainoa varsinainen liikkumiskanava, joita ilman jarruneste ei yksinkertaisesti liiku järjestelmässä, jolloin jarrujärjestelmä ei toimi.

Jarrusatula

Jarrusatulassa olevat männät painavat jarrupaloja jarrulevyä vastaan, aiheuttaen kitkaa, muuttaen liike-energian lämpöenergiaksi pysäyttäen auton.

Jarrusylinteri

Jarrusylinterin sisällä olevat männät painavat jarrupaloja kohti esimerkiksi jarrurumpuja, muodostaen kitkaa, jolloin liike-energia muuttuu lämpöenergiaksi ja auto pysähtyy.

Jarrupääsylinteri

Jarrupääsylinterin tehtävä on jakaa jarruja painaessa jarrutusteho kaikille jarruille tarpeelliset määrät.
Jarrupalat

Jarrupalat painautuvat jarrulevyä/jarrurumpua vasten, jolloin auton vauhti hidastuu.


ABS-hydrauliyksikkö

ABS-hydrauliyksikön tehtävä on huolehtia, että auton jarrut eivät lukkiintuisi kovassakaan jarrutuksessa, jotta auton ohjattavuus säilyisi.

Jarrutehostin

Jarrutehostin auttaa kuljettajaa keventämällä jarrupoljinta, jolloin jarrujen tehokas käyttö on paljon mielekkäämpää.

Jarrutehostimen alipaineletku

Jarrutehostimen alipaineletku tekee jarrutehostimen käytön mahdolliseksi.

Pyörännopeustunnistin

Pyörännopeustunnistin välittää pyöriltä tiedon mm. auton nopeudesta kuskille sekä ABS-yksikölle
Jarrulevy

Jarrulevy toimii yhdessä jarrupalojen kanssa, hidastaen autoa tarvittaessa.





Jarrukengät ja jarrurumpu

Jarrukengät toimivat yhdessä jarrurummun kanssa, toimien samanlailla kuin jarrulevy ja jarrupalat eli hidastaen autoa tarvittaessa.













Seisontajarruvaijeri ja seisontajarrumekanismi

Seisontajarruvaijeri välittää jarrutusmääräyksen yleensä seisontajarruvivulta seisontajarrulle, jolloin autolla voi perjaatteessa jarruttaa, vaikka normaali jarrujärjestelmä pettäisi.


Jarrunesteet

Jarrunesteitä on neljää erilaista: DOT 3, DOT 4, DOT 5 ja DOT 5.1 eroavat toisistaan kiehumislämpötiloiltaan sekä koostumukseltaan. Jarruneste DOT 5 on silikonipohjainen, kun taas muut ovat käytännössä glykolipohjaisia tai glykoli/boraattipohjaisia. Lisäksi yleensä jarrunesteitä ei saa sekoittaa keskenään, joskin DOT 3 ja DOT 4 jarrunesteet ovat perjaatteessa sekoitettavissa.

On lisäksi hyvä muistaa, että jarrunesteet tulisi vaihtaa n. kahden vuoden välein, sillä yleensä siinä vaiheessa on mahdollista, että jarrujärjestelmään on kertynyt esimerkiksi kosteutta. Tämä saattaa  aiheuttaa kovissa jarrutuksissa jarruputkiin  ilmakuplia, jotka painautuvat helposti kasaan jarrua painaessa, joka taas näkyy heikkona, pahimmassa tapauksessa jopa kadonneena jarrutustehona.