perjantai 17. elokuuta 2012

Korjaamon toimintaprosessi (humoristisesti)

Huom! Kuva on tarkoituksen mukaisesti toteutettu humoristisesti, eikä kenenkään tulisi loukkaantua siittä. Emmekä me myöskää ole niin tyhmiä kuin teoksemme antaa ymmärtää.

Käytännössä hommassa on siis useita vaiheita, eli..

1) Ajanvaraus

Asiakas tulee paikalle, varaa ajan autolleen ja kertoo mitä hänen mielestään tulisi autoon tehdä. Suuremmilla korjaamoilla asiakkaan vastaanottaa vastaanottovirkailija, mutta nykyisin on trendinä, että asentajat itse osaisivat hoitaa myös tämän puolen työstään. Tässä vaiheessa on hyvä myös koittaa tehdä lisämyyntiä, varsinkin jos on ilmeistä, että autoon olisi syytä tehdä muitakin huoltoja.

2) Esivalmistelu

Tässä vaiheessa asentaja kerää osat ja tarkistelee auton valmistajan antamia ohjeita ja ohjeaikoja, jotta hän pystyy toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja myös osaa tehdä tarvittavat remontit.

3) Tilatun työn vastaanotto

Työtä vastaanotettaessa on syytä muistaa, että nyt olisi vielä täydellinen mahdollisuus koittaa saada hieman lisämyyntiä! Kun asentaja menee hakemaan autoa asiakkaalta, hän voi samalla tiedustella esimerkiksi öljyjen kunnosta, ilmastoinnin huollosta jne, jotta kaikki asiat saataisiin kuntoon. Samalla myös huoltamo saa rahaa, joka taas puolestaan varmistaa tuottoisan asentajan työpaikan.

4) Tilatun työn tekeminen

Nyt asentaja aloittaa varsinaisen työosuuden, jonka aikana hän korjaa asiakkaan mainitsemat viat, sekä mahdollisesti soittaa asiakkaalle huomatessaan muita vikoja, joista asiakas ei ole luultavasti vielä tietoinen sekä ehdottaa asiakkaalle niiden korjausta, jos se vain suinkin on mahdollista. Huomioitavaa on myös se, että tässä vaiheessa asentajan tulee myös viimeistään kertoa asiakkaalle hinta-arvio, sekä jos auton arvo on pienempi kuin tarvittavien korjausten hinta, jolloin loogisesti autoa ei luultavasti kannata korjata. Työn lopuksi asentaja siivoaa paikan.

5) Työn laskutus

Yleensä työn laskutuksen yhteydessä vähintäänkin lasketaan yhteen palvelusta aiheutuneet kulut eli asentajan työmäärä (ohjeaikojen mukaisesti) sekä osien hinnat. Suuremmissa yrityksissä tämän hoitaa vastaanottovirkailija, mutta kuten töiden vastaanotossakin, myös työn laskutus on siirtymässä enemmän asentajan työnkuvaan, jolloin työn laskutus hoidetaan työn luovuttamisen yhteydessä.

6) Työn luovutus

Asiakas on saapunut paikalle, hakemaan juuri huollettua autoaan. Asentaja itse yleensä antaa avaimet tässä vaiheessa asiakkaalle, kertaa vielä miten ollaan toimittu sekä mainitsee vielä mahdollisista epäkohdista, joita ei korjattu syystä tai toisesta (esimerkiksi lähes laittoman vähän uraa omaavat renkaat voivat olla tälläinen asia). Tässä vaiheessa on hyvä myös muistaa toimia mahdollisimman kohteliaasti asiakasta kohtaan (niinkuin toki aina muulloinkin), sillä toimivaa, pitkäkestoista asiakassuhdetta ei ylläpidetä kovin helposti ilman toimivaa palvelua. Myös esimerkiksi, jos asiakas onkin joutunut maksamaan syystä tai toisesta suuremman remontin kuin hän aiemmin uskoikaan ja on nyt hieman nyrpeänä, on vain positiivista olla myötätuntoinen ja mahdollisesti antaa hänelle vaikka jokin pieni lahja, muistuttamaan siittä että kyllä me täällä korjaamolla koitamme parhaamme ja haluamme teidän pysyvän asiakkaanamme. Sitähän kaikki hyvät korjaamot haluavat, eikös?

7) Palaute

Työstä on myös aina hyvä kerätä palautetta, tavalla tai toisella. Voitte vaikkapa pyytää asiakasta täyttämään jonkin palautelomakkeen, jonka pohjalta voitte kehittyä tiiminä paremmiksi, joka on pelkästään hyväksi. Kukaan ei kuitenkaan koskaan ole täydellinen!

Kas siinä tapahtuma näin suurpiirteisesti, blogia päivittelen taas sitten joskus kun on jotain päivitettävää!