tiistai 9. lokakuuta 2012

Rengastyöharjoitus




Ensin poistetaan poistetaan venttiilin "sielu", joka pitää venttiilin tiiviinä silloin, kun se ei ole yhdistetty esimerkiksi kompressoriin.
Painetaan rengas irti vanteesta molemmilta puolilta rengastyökoneen yhteydessä olevalla puristimella.


Asennetaan rengas rengaskoneeseen, jonka jälkeen lasketaan puomi vanteen reunaan kiinni ja lukitaan siihen.


Otataan rengas irti vanteelta rengasraudan ja puomiin kiinnitetyn renkaan asennus/poistotyökalun avulla.


Kun rengasta ollaan asentamassa takaisin vanteelle, pitää renkaan reunoihin ensiksi laittaa RUNSAASTI asennusrasvaa, jotta rengas hajoa.



Rengas asennetaan vanteelle käytännössä samallailla, joskin päinvastaisessa järjestyksessä


Tämän jälkeen rengas vain täyteen ilmaa ja ei kuin kovaa ajoa! Jos mahdollista, kannattaa rengaspaine tarkistaa vielä tarkkuusmittarilla, joita saa reilulla kympillä kappale autotarvikeliikkeistä.
Renkaan asennus alumiinivanteelle


Renkaan puristamista vanteelta.

Renkaan irroitusta vanteelta.
Asennusrasvan asennusta.

Renkaan pyöräyttämistä takaisin vanteelle.
Tasapainoitus



Asennetaan pyörä tasapainoituskoneeseen ja otetaan renkaan mitat koneen väliaikaismuistiin koneen yhteydessä olevilla mittalaitteilla.


Kun kone on mitannut oikean kohdan painolle, se näyttää punaisella viivalla kohdan, mihin tasauspaino pitää asetaa. Lisäksi koneen ruudulla lukee asennettavan painon koko.


Lopuksi varmistetaan ruudulta, että rengas on tasapainossa. Nyt kun kummassakin ruudun yläreunassa lukee "ok", on rengas tasapainossa. Jos näin ei olisi, lukisi "ok":n kohdalla joku luku.
 Renkaan paikkaus


Ensin etsitään renkaasta reikä esim. asentamalla rengas vettä täynnä olevaan astiaan, kunnes löytyy kohta, josta alkaa nousta kuplia. Tunnustelemalla veden alta kuplien kohdalta paikattava kohta löytyy helposti.


 
Tämän jälkeen kairataan paikattavaa reikää hieman isommaksi, jotta renkaan paikka-aine mahtuu kunnolla reikään.
Seuraavaksi asetetaan paikkausaine paikkausmeisseliin kuvan osoittamalla tavalla.


Tämän jälkeen asennetaan renkaan paikkamateriaali reikään voimakkaasti painaen meisseli reiästä läpi. Tämän jälkeen meisseli tulee ottaa pois hyvin varovasti, jotta paikka ei vahingossa lähtisi liikkumaan mukana.




Renkaiden tehtävä on muuttaa moottorilta tuleva teho auton liikkeeksi kitkan avulla.
Renkaissa on lähes aina nykyään merkinnät renkaan nopeusluokasta, koosta ja siitä, että rengas ei tarvitse sisäkumia.
Kesärenkaiden urasyvyyden tulisi olla vähintään 1.6 mm ja talvirenkaiden 3.0 mm. Nastarenkaissa nastojen määrä eisaisi poiketa yli 25:llä prosentilla mistä tahansa muusta pyörästä. Jos urasyvyys tai nastarenkaiden nastojen määrä on alle maksimin, autoa ei saa päästää liikenteeseen korjaamolta ennen ongelman korjaamista.
Vääränlaiset pyöränkulmat kuluttavat pyöriä epätasaisesti, samoin kuin myös liian pieni rengaspaine. Epätasapainossa oleva rengas hankaloittaa auton ohjausta ja saattaa aiheuttaa suurta rengasmelua.

Tässä työssä opittiin vaihtamaan, tasapainottamaan ja paikkaamaan rengas oikeaoppisesti ja tehokkaasti. Työturvallisuuden kannalta tulee ottaa huomioon, että renkaita vaihdettaessa ja tasapainotettaessa esillä on useita liikkuvia osia, joiden puristusvoima ja liikkumisnopeus on suuri, joten sormien kanssa tulee olla erittäin varovainen. Muista myös ergonominen työasento mm. nostaessasi pyörää maasta.