Käynnistysmoottori kokonaisena |
Seuraavaksi vuorossa oli käynnistysmoottorin toimintaperjaatteen selvittäminen. Käytännössä käynnistysmoottori toimii seuraavasti:
1:Virtalukossa avainta käännettäessä lähtee virtalukolta virta käynnistysmoottorin solenoidille. Virran siirtyessä solenoidille, vetää solenoidi magneetin avulla jousikuormitteisen tapin sisäänsä, joka operoi vipuvarren kautta starttimoottorin hammasrattaan siirtämistä moottorin vauhtipyörän kehälle.
2:Kun hammasrattaat ovat kohdakkain, solenoidin päässä oleva alue alkaa johtamaan sähköä, jolloin sähkö alkaa pyörittään roottorikäämiä.
3: Käämi sähköistyy siihen käämin ympärillä olevien vaihtuvilla napaisuuksilla olevien magneettien takia, jolloin sähkö indusoitui käämiin ja alkoi pyörittämään startissa olevaa sähkömoottoria.
4: Sähkömoottorin pyöriessä alkaa myös vauhtipyörällä oleva hammasratas pyörittämään vauhtipyörää ja moottori käynnistyy jos se on muuten kunnossa.
5: Kun avain vapautetaan, siirtyy hammasratas takaisin paikalleen ja virran kulku loppuu käynnistysmoottorin käämeillä.
Solenoidi irrallaan |
Osat erillään |
Roottorikäämi |
Hiilet ja magneettiset navat sisältävä komponentti. |
Käynnistysmoottorin runko, osa yksi. |
Käynnistysmoottorin runko, osa kaksi. |
Solenoidi erillään |
Startin kytkentäkaavio (saksaksi) |