Seuraavassa harjoitustyössä perehdymme Autofuturin (laskutus- ja työmääräysohjelma) toimintaan.
Ensiksi tulee tarkistaa, onko asiakkaamme uusi vai vanha asiakas.
Jos asiakas on ollut jo aiemmin asiakkaana..
2. Paina "ajoneuvo" kohdassa olevaa "etsi" painiketta ja kirjoita
rekisterinumero kenttään auton rekisterinumero, jolloin asiakkaan ja auton
tiedot tulevat automaattisesti näkymiin, jos automaattinen haku on päällä.
3. Kirjoita "selvitys" kohtaan asiakkaan kuvaus viasta ja alle asentajan
selvitys tehdystä työstä. Lopuksi kirjaa kaikki tehdyt työt.
4. Työt kohdassa laita "tehtävä" ruutuun tehdyt työt ja "lasku.
H" kohtaan etsitään työn ohjeaika, paitsi jos kyseessä on kiinteällä hinnalla tehtävä työ.
5. "Tuotteet" kohtaan voit lisätä pientarvikelisän eli voi veloittaa
työhön liittyvät aineet, nippusiteet ym. Valitse oikeassa alakulmassa
olevalla "etsi" painikkeella pientarvikelisä ja lisää käyttämiesi
aineiden hinta kohtaan "hinta". "Tuotteet" kohtaan myös myydään osat, jotka
autoon ollaan asennettu, ellei asiakas ole niitä itse tuonut.
6. "Sisäinen selvitys" kohtaan voit laittaa mainintoja, joiden ei tarvitse näkyä asiakkaalle. Tälläisiä ovat esimerkiksi möhläykset, jotta asiakkaalle voidaan korvata seuraavan huollon yhteydessä esimerkiksi alennuksena.
7. Lopuksi muuta työmääräyksen tila valmiiksi vasemmassa yläkulmassa sijaitsevasta laatikosta.
Jos asiakas ei ole ollut ennen asiakkaana...
1. Kun olet avannut Autofuturin, tee uusi työmääräys.
2. Paina ajoneuvo kohdasta "etsi", sitten aukeaa uusi ikkuna ja paina vasemmasta alakulmasta "uusi".
3. Laita auton rekisterinumero "rekisterinro" kenttään ja laita ruksi
"asiakastiedoin" kohtaan ja sitten painat AKE-haku painiketta niin saat
asiakkaan ja auton tiedot. HUOM!! AKE-haku ei ole ilmainen, joten ylimääräisiä, tarpeettomia hakuja ei kannata tehdä.
4. Tästä eteenpäin toimit samalla tavalla kuin jos asiakas olisi jo entuudestaan tuttu korjaamolle.