- Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus-napa, joiden kautta virtä lähtee kaikkiin auton toimilaitteisiin, sekä alareunassa akun miinus-napa
- Napojen merkinnät:
- 30 = akun +-napa
- 14 = virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
- 50 = virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa
- 31 = akun miinusnapa
Kuvassa sumuvalojen relekytkentä ja jarruvalojen kytkentäkaavio |
- Jarrua painettaessa jarruvalojen kytkin menee kiinni, jolloin akulta menee virta jarruvaloille.
- Kun sumuvalot kytketään päälle, virta kulkee virtalukon herätevirrasta kytkimen kautta releelle ja releen kautta suoraan akulta valoille. Relettä käytetään yleensä, koska näin suuri virta kulkee lyhyemmän matkaa, jolloin jännitehäviöt ovat pienempiä.
- Sulakkeen merkitys virtapiirissä on suojata johdinta. Sulakkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Sulake on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.
- Sulakkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat sulakkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä.
- Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun +-napaa. Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta on. Esim. virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A.